Függetlennek látszó kormánylap

Posted by

Keller-Alánt Ákos
>Szabad Európa

>Függetlennek látszó, valójában kormánypárti lapot kapnak az I. kerületi lakosok. Az Egyker mögött álló egyesület legalábbis 2021-ben állami támogatásokból működött, programjaikat pedig a Fidesz kerületi irodájában tartják. Az önkormányzati lap kiadását a nyomtatott Egyker megjelenése után nem sokkal
felfüggesztette a kerületi képviselő-testület, ahol ősszel került többségbe a Fidesz.
A tavaly őszi időközi választás előtt új kiadvány jelent meg az I. kerületi lakosok postaládájában. Az időközinek nagy jelentősége volt, mert a fideszes Fazekas Csilla győzelmével kisebbségbe került a testületben a párbeszédes polgármester, V. Naszályi Márta Az Egyker című lap hivatalosan nem
pártkiadvány, de a helyi hírek mellett a kormányt és a helyi Fidesz politikusait támogató cikkeket közöl. A lap online formában már korábban is létezett (a Facebook-oldal 2021 júliusában, a weboldal egy évvel később indult be), de az első nyomtatott lapszám kiadása épp az időközi kampányára esett, címlapján a Fidesz jelöltjével. Az Egyker nem az Origóhoz hasonló propagandában utazik, de kormánypárti elköteleződése egyértelmű. Már első aktív facebookos napjukon megosztották Orbán Viktor
aktuális bejegyzését, a Fidesz akkori országgyűlési képviselőjét, Böröcz Lászlót támogató vagy éppen Karácsony Gergely főpolgármestert kritizáló bejegyzéseket – a helyi hírek közé keverve. Az online és a nyomtatott kiadvány témáinak felépítése is hasonló a mai napig- A decemberi számot a Fidelitas önkéntesei dobták be a postaládákba – a fideszes képviselők karácsonyi üdvözletével együtt.

Novemberben a fideszes többségű testület visszahívta posztjáról a Budavári Kulturális Nonprofit Kft. nem sokkal korábban kinevezett vezetőjét is arra való hivatkozással, hogy bevonják a cégbe a Várnegyed önkormányzati lap kiadását. Így a szerkesztőség összetételéről majd a fideszes többség által kinevezett új cégvezetés dönthet. Mivel a Budavári Kulturális Nonprofit Kft. leváltott vezetője még felmondási idejét tölti, egyelőre nem tudni, mi lesz a Várnegyed szerkesztőségének, illetve a lap sorsa.

Az Egyker kiadója a Fideszhez sok szálon kötődő Budai Polgári Kör Egyesület, amely legalábbis 2021-ben jórészben állami támogatásból működött. Az egyesület a választások előtti évben 22,3 millió forintos
bevételből gazdálkodott, ebből pedig 17,5 milliót tett ki az akkor még kizárólagos állami tulajdonban lévő Antenna Hungária támogatása. Az állami támogatásból a Budai Polgári Kör 2021-ben főleg kulturális és
közösségi eseményeket szervezett. Ősztől, a választások közeledtével azonban elindultak a közéleti programok is, ahol csak kormányközeli vendégek voltak a meghívottak, például  Rákay Philip  és Varga Judit. A programok 2022-ben is hasonlók voltak, olyan vendégekkel, mint Gulyás Gergely vagy Orbán Balázs, akikkel a Fidesz helyi fontos emberei, Böröcz László (országgyűlésiképviselő-jelölt és miniszteri biztos), illetve az ősszel mandátumot nyerő képviselő, Fazekas Csilla beszélgetett.
Kérdéseinket elküldtük az Egykert kiadó Budai Polgári Kör Egyesületnek is,
de nem reagáltak megkeresésünkre.
FRISSÍTÉS: Egy más nézőpontokat is megjelenítő platform E-mailben feltett kérdéseinkre több mint egy hét elteltével, de válaszolt a Budai Polgári Kör elnöke, Bauer Eszter és az Egyker felelős kiadója, dr. Molnár Gábor. A válaszokat írásunk megjelenése után kaptuk meg, ezekkel frissítjük a cikket:
Az Egykert azért indították el, mert a kerületi önkormányzat által kiadott, Várnegyed című lapot nem tartották függetlennek. „Az önkormányzat jelenlegi vezetése szigorúan meghatározta a tematikát és
az interjúalanyok körét az elmúlt pár évben. Az I. kerület jelenlegi polgármestere cenzúrázta a tartalmat, előfordult például, hogy számára kedvező szavazathoz kötötte volna egy képviselő cikkének megjelenését.” (V. Naszályi Márta polgármester a Szabad Európának adott korábbi interjújában tagadta a cenzúrával kapcsolatos vádakat.)
Az Egyker elindításával a kiegyensúlyozottabb tájékozódás lehetőségét szerették volna biztosítani a kerületi lakosoknak egy „más nézőpontokat is megjelentő” platformmal. Arra a kérdésre, hogy az Egyker szerkesztősége függetlenül működik-e az egyesülettől, illetve a Fidesztől, azt válaszolták, hogy az Egykert az egyesület tagjai szerkesztik. „Az egyesületünk polgári értékrend mentén működik, de politikai pártoktól függetlenül” – tették hozzá.
Az egyesület bevételeire vonatkozó kérdésünkre azt válaszolták, hogy a Budai Polgári Kör Egyesület nagyobb részt támogatóik, segítőik adományaiból működik. Ezen túl civil szervezetek számára meghirdetett állami és önkormányzati pályázaton nyert támogatásokból finanszírozzák a
működést, ezek aránya hozzávetőlegesen 25-30 százalék a Budai Polgári Kör szerint. Az Egyker megjelentetésével hosszú távon terveznek. Arra a kérdésre, hogy mi a kapcsolatuk a Fejlődő Városi Közösségekért Alapítvánnyal, annyit válaszoltak, hogy rendezvények megvalósításában
folytattak szakmai együttműködést.
(Van akinek telik saját kiadású objektív újságra – állapítja meg némi irigységgel kormánypárti kerületben élő olvasó, első reakcióként. Mert itt a „teljesen független és pártatlan” – önkormányzati lap minden oldalán
legalább egy kép a polgármesterről, amint átad felszólal, avat és vág át esetleg a listán bejutott kormánypárti képviselő társaságában. Az, hogy egyénileg a kerület lakosai ellenzéki képviselőt küldtek a parlamentbe, az legföljebb ellene irányuló „kritikus hangvételű” cikkek formájában jut az itt lakók tudomására. Az első kerületnek jutó állami támogatás reményt ad arra, hogy a kiegyensúlyozott tájékoztatásra oly kényes kormányzópárt, adományoz e célra a kertvárosi kerületnek is. H.Sz.)