Felszabadítóan súlyos kötet

Posted by
Tóth Zsuzsanna 

A szó legszorosabb és átvitt értelmében is súlyos kötet Sándor L. István könyve – alaposan fejbe is kólintott. Azt hittem, sok mindent tudok a Stúdió K-ról, s most kiderül, hogy ez a vaskos kötet – amely a hazai független színházi mozgalom (és még hányféleképpen lehetne nevezni) kétségkívül egyik legprogresszívebb, nagy jelentőségű és nemcsak máig ható, de máig élő formációjáról (is) szól – körülbelül ott és akkor ér véget, ahol én megismerkedhettem a csoporttal.

Fodor Tamás és a Stúdió „K” története 1978-ig csupán egy szelete 20. századi színháztörténetünknek, miközben az a gazdagság, amit a belső borítón jelölt „beszélgetések, elemzések, rekonstrukciók” meghatározás is jelöl, elkápráztató. Az időszak pedig, amelyre fókuszál, a hazai színházi történések színes, kavargó, látványos „kiválás- és keletkezéstörténetekkel” tarkított időszaka. Olvasni a beszélgetéseket, régi cikkeket, tanulmányrészleteket, felidézni a remény időszakait – egyszerűen felszabadító érzés.

Fodor Tamás

Megbecsülni sem tudom, mennyi idő, milyen aprólékos adatgyűjtés, hány beszélgetés, finomítás, mekkora szövegmunka lehetett összerakni a kötetet, amelynek további részei is készülnek. Mindenesetre engem az ismertetése is megizzaszt. Hiszen az olvasása sem megy úgy, hogy nekikezdek és… Annyira szerteágazó és alapos az anyag; annyi mindenki és minden kerül elő benne – micsoda emberek, fesztiválok, előadások (számomra sok személyes ismerős és élmény), s minden mindennel újabb összefüggéseket mutat –, s olyan izgalmas önmagában is egy-egy rész, hogy magam lelkesen, de csak csapongva voltam képes birkózni vele. Talán nem baj, így van ez rendjén. És sokkal, de sokkal jobban jár mindenki, ha a csupán felületet súroló írásom helyett egyszerűen elolvassa a kötet bevezetőjét, amely a Kalauz egy életműhöz címet viseli, s villámképben mutat rá a könyv témagazdagságára, tömör összefoglalást adva felépítéséről.

Nagyszerű dolog, hogy ez a mű megszületett, hogy ez a „múlt” nem csak volt, de meg is marad; hiszen innentől kezdve bármikor elővehető, hivatkozási anyag lehet. Remélem, ez lesz a sorsa. Megismerhető belőle egy jelentős korszak és (nyugodtan írom le) egy korszakalkotó jelentőségű színházi ember, Fodor Tamás. És nem csupán életének epizódjai, színházi munkássága, módszerei, rendezői elképzelései, színészpedagógiai elvei, közösségteremtő tevékenysége – mert ezeken az önmagukban is lényegi részeken túl, mindig áttetszik egy hitelesen gondolkodó, a társadalomért felelős férfi képe. Egész élete, személyisége, az ügyek, amelyek mellett következetesen kiállt igazolják a könyv címét: társaival együtt valóban „szabadságszigeteket” alkotott. Sokan figyelték, figyelik a szavait, cselekedeteit is, mert érdemes.

Éppen ezért kell köszönetet mondani a Selinunte Kiadónak, Sándor L. Istvánnak – hogy ezt a rendkívül tekintélyes munkát elvégezte, muníciót adva a jelen színházcsináló fiataljainak, gondolkodóinak azzal, hogy nem hagyja elveszni mindezen értékeket. Azt kívánom mindenkinek, aki „színházközelinek” érzi magát, éljen a lehetőséggel. Akár alkotója, akár figyelemmel kísérője a folyamatoknak. Ismerkedjen meg a Szabadságszigetekkel.

Sándor L. István

Sándor L. István: Szabadságszigetek.
Fodor Tamás és a Stúdió „K” története 1978-ig

Selinunte Kiadó, Budapest, 2021
588 oldal, teljes bolti ár 5990 Ft,
kedvezményes ár a lira.hu-n 5091 Ft
ISBN 978 615 627 6001

* * * * * *

A könyv kiadói fülszövege

Fodor Tamás egyike az utolsó színházi mestereknek Magyarországon. És egyik képviselője annak a szintén kiveszőben lévő, a világra mindig aktívan reagáló értelmiségi magatartásnak is, amely nemcsak a valóság megismerését, megértését látja feladatának, hanem annak alakítását, formálását is. A most megjelenő könyv ennek a gazdag életműnek az első időszakáról ad áttekintést.

A KULTÚRAKIRAKAT

Címkép: Etoile – Jorge Semprun: A háborúnak vége
Rendező: Fodor Tamás, Bemutató: 1971. november 13.

%d bloggers like this: