“Ha úgy dönt Orbán Viktor, akkor nincs tovább ATV”

Posted by

 

>Bolgár György, a Megbeszéljük műsorvezetője telefonon beszélgetett Polyák Gábor médiajogásszal, a Mérce Médiaelemző Műhely vezetőjével. Eredetileg amiatt kereste, mert az Index politikarovatának szerkesztője felmondott a kormánypárti nyomásgyakorlás miatt, de egy másik téma is előkerült, az általában kormánykritikusként beállított ATV valódi pozíciója.

Hétfőn jelentette be az Index politikai szerkesztője, Gabay Balázs hogy felmondott a lapnál, mert a budapesti Városháza állítólagos eladásának szándékáról az Indexen megjelent cikkeket politikai nyomásra tették közzé, és a napi adagolással egy Karácsony Gergely-ellenes kampányt építettek fel. Mindehhez az Indexet – a korábban független, de egy ideje már sokak által kormánypártinak tartott portált – felhasználta a hatalom. Az, hogy az Index egy ideje a Fidesz felé húz, nem újdonság, aki követi a közéletet és a médiát, tisztában lehet vele – ez volt a Polyák Gábor médiajogásszal folytatott beszélgetés egyik témája a Klubrádió betelefonálós, hírhátterezős műsorában. Aztán előjött egy másik ügy is a Megbeszéljükben, az a hír, hogy Németh Sándor, a  Hit Gyülekezetének vezetője újévi beszédében a kormánypárt Fidesz támogatására szólította fel a híveit, miközben a tulajdonában lévő ATV-t továbbra is ellenzéki csatornaként állítják be, és ahol valóban sok ellenzéki megszólaló kap teret.

Milyen médiapolitikát folytat a hatalom, miért nem alakítja át a közvetve a hatókörébe tartozó médiumokat egyértelműen, kérdések és kétségek nélküli, száz százalékig Fidesz párti médiumokká? – vetette fel a kérdést Bolgár György műsorvezető Polyák Gábornak.

Arra már rá kellett jönnie a Fidesznek – nyilatkozta a médiaszakértő –, hogy nincs tovább azon az úton, hogy újabb és újabb propagandagépeket állítanak hadrendbe, mert ennek elfogy a közönsége, irgalmatlan sokba kerül (még ha a mi pénzünkből is finanszírozzák) és nem hatékony. Ezzel a stratégiával már nem lehet elérni azokat, akik nem a Fideszre szavaznak, de még a bizonytalanokat sem. Ez a fordulat az elmúlt két évben történt meg a párt médiapolitikájában, létrejött egy olyan szürkezóna a médiatérben, melyek szereplőire már nem lehet egyértelműen rámondani, hogy propaganda vagy szócső szerepet töltenek be, mert kormánykritikus álláspontok is megjelennek bennük. De a háttérben ezek a médiumok ki vannak szolgáltatva a hatalomnak: vagy azért, mert állami hirdetésekből működnek vagy mert közvetetten, a tulajdonos szorongatásán vagy a vele kialakított viszonyon keresztül tartják kézben őket. Polyák szerint az ATV esete az utóbbi példája. Ez minden eddiginél veszélyesebb helyzet, mert nagyon könnyű felismerni a propagandisztikus manipulatív üzeneteket. Sem az Origo, sem a TV2 nem tud átütő sikereket felmutatni abban, hogy az arra érzékeny közönség ne szúrja ki egyből, ha meg akarják vezetni.

Az Index még a 2020 nyarán történt átvétele után is tartotta magát egy darabig; a mai napig, ha rákattint valaki, nem feltétlenül az egyszerű manipulációval találja magát szemben, mint a Magyar Nemzet vagy az Origo oldalain. Hasonló az ATV pozíciója is a televíziós piacon, meghatározó felülete az ellenzéknek és a nem kormánypárti elemzőknek, miközben bármelyik pillanatban lekapcsolható és áthangolható politikailag. Ezzel nagyon nehéz mit kezdeni, az ellenzéki politikusok nemigen tehetik meg, hogy ne menjenek el oda, mert alig van megjelenési lehetőségük, a közszolgálatinak hazudott médiában nem szerepelhetnek. Ugyanez igaz a nézőkre is, mert tényleg kapnak fontos információkat mind az Indexen, mind az ATV-ben.

Bolgár György szerint korrekt hírek szerepelnek Németh Sándor televíziójában, de aztán csak feltűnik, hogy egyes kormányzati emberek milyen gyakran szerepelnek, még ha az nem is indokolt. És bizonyos kényes hírekről egyszerűen nincs szó az ATV fontosabb adásaiban. Ez miért hasznos a Fidesznek? – kérdezte a vendégét. Az adott pillanatban el tudják téríteni az ellenzéktől és úgy adagolnak információt, hogy elforduljanak a támogatott politikai erőtől?

Nemcsak ellenzéki nézői és olvasói vannak ezeknek a médiumoknak, sok közöttük az, akiknek nincs határozott politikai elképzelésük, még a 2022-es választások tekintetében sem. Ebből a szempontból nagyon nem mindegy, hogy miről nem beszélnek – véli Polyák –, ugyanis a pártpreferenciák még módosulhatnak így. Ugyanakkor nem várható, hogy a választásokig az ATV-t is átalakítja a Fidesz egy HírTV-vé, de mégis az a szörnyű helyzet van, hogy a kapcsoló Orbán Viktor, a rezsim vezetőjének kezében van, bármikor megteheti ezt. “Ha úgy dönt Orbán Viktor, akkor nincs tovább ATV. Ha úgy dönt Orbán Viktor, akkor az ATV az egyszer csak azt kezdi harsogni, ami a Fidesznek kedvező.”

Az Index az más, ott már lehetett tudni, mire számítsanak. Mindenki tudta, hogy mi fog ott történni, ezért is meglepő a most felmondott szerkesztő naivitása. Aki a médiában dolgozik vagy azzal foglalkozik, “annak pontosan tudnia kellett, hogy Vaszily Miklós megjelenése az az Index vége. És el lehet balettozni még egy darabig azt, hogy ez ez újság, de ez már régen nem újság, Vaszily Miklós az nem az ember, akit nem azért küldenek egy szerkesztőség vagy egy médiavállalat élére, hogy ott aztán ne a Fidesz érdekeit érvényesítse.”

Ehhez képest az, hogy Németh Sándor a Fidesz támogatására szólította fel a híveit és közvetve az ATV nézőit is olyan, mintha nem tudna a fenti helyzetről. Miközben a Fidesz mellett foglal állást, a csatorna úgy tesz, mintha nem hallaná ezt. Ezt nehéz hitelesnek beállítani a csatorna nézőinek. Vajon azt jeleznék így, hogy ne higgyenek nekik? – vetette fel Bolgár.

Ez egy elképesztő morális csapdahelyzet – felelte a médiajogász. Innentől kezdve ugyanis mondhatják az ellenzéki politikusok, hogy nem mennek be az ATV-be, miután nyíltan állást foglaltak a Fidesz mellett, amelyik a sajtószabadságnak olyan károkat okozott, amit kérdéses, hogy valaha ki tudunk-e heverni vagy javítani. Deha bojkott van, akkor nincs felület, miközben választási kampány van – és megint csak el kell fogadni a Fidesz feltételeit, az ő játékszabályai szerint kell játszani. Ez már önmagában is annyira frusztráló és felháborító, ami “világossá teszi, hogyez a rendszer tényleg mindent bedarál és egyre több embernek törte el és töri el a gerincét, és egyre több olyan döntést kell hoznunk, amiről tudjuk, hogy már régen nem lenne vállalható, de ha nem úgy járunk, ahogy azt a Fidesz akarja, akkor aztán végképp elfogy a levegő.” Polyák Gábor sem látja a jó megoldást.

A Fidesz-vonal nemrég felbukkant a Hit Gyülekezetének korábban szabad szellemű hetilapjában is, amikor a kínai pártfőtitkár írását közölték. Ez önmagában is döbbenetes, olyan az egypártrendszer alatt sem volt, hogy Leonyid Brezsnyev szovjet pártfőtitkár magyar nép felé szóló üdvözletét kell lehoznia egy lapnak. Mindezt ráadásul olyan gyatra minőségű fordításban tették meg, ami a dilettantizmus legnagyobb foka; ez párosult a szolgalelkűséggel.

Talán azért is ilyen a szöveg minősége, mert parancsra történt a beszerkesztés lapzárta környékén, nem volt idő a szöveget gondozni – vélekedett vendégünk. A kínai párt iránti szeretet és egyetemének, a  Fudannak keblünkre ölelése ugyancsak a Fidesz politikája. A Hit Gyülekezete egy keresztény kisegyház, mégis hogyan kerül a lapjukba egy keresztényüldöző párt írása? Ezt az ellentmondást muszáj észrevennie a híveknek is. Az általuk birtokolt rádióban is van heti kétórányi adása a kínai propagandának, ilyen sem volt, még a Kádár-rendszerben sem. Ez komoly kognitív disszonancia – véli Polyák.

Mi lesz, ha a Fidesz nyer?

Egy esetleges Fidesz-győzelem esetén kérdés, mit lehet még elvenni a médiában. A Klubrádiótól elvették már a frekvenciát, most már az internetet kell lekapcsolni? Amíg az Európai Unióban vagyunk, Orbán Viktor Fidesz-elnök, kormányfő már nem nagyon tehet többet, léteznek olyan határok, melyeket már nem léphet át. A nagy kérdés, meddig maradunk a klub tagjai, ha például Orbán nem kapja meg az EU-s pénzeket, akkor a sajtószabadság maradéka is elveszhet egy keleti orientáció esetében. Vlagyimir Putyin orosz elnököt és Kínát nem érdekli a magyar sajtószabadság helyzete, de onnantól kezdve Németh Sándornak sem kell lapot osztani, hogy bizonyítani lehessen a sajtószabadság létét, és elveszíti az uralmát a médiumai fölött. Akkor nincs több húzd meg-ereszd meg játék, és akinek még valamennyi levegője maradt, az a legrosszabbra készülhet.

Szerencsére nagyon sokat tanult a független média az elmúlt 11 évben, megtanult úgy élni, hogy se információ, se hirdetési bevétel, se frekvencia nem jutott neki; mégis minőségi munkát végez. Annál nagyobb teljesítményt nagyon kevesen mutattak fel a Fidesz-éra alatt, mint a független újságírók – zárta a beszélgetést Polyák Gábor.

A beszélgetést a fenti lejátszás gombra kattintva hallgathatják vissza.

Forrás: Klubrádió

Az Új Hét szerkesztőjének “megérzése”

Ha megnézzük az ATV-ben a Márki-Zay Péterrel készített legutóbbi interjút, akkor a tévé munkatársai láthatóan nagyon is tudatában vannak a veszélynek. Mindenképpen, a Klubrádióban érdemes külön meghallgatni a beszélgetést a kiváló Bolgár György műsorában.

Címkép: Polyák Gábor