Az Indexbe szabad-e még írni?

Posted by

Zöldi László
>Tóta W. Árpád szerint nem szabad. A hvg.hu kitűnő publicistája vitába keveredett Puzsér
Róberttel. A harsány publicista szemére vetette, hogy újabban az Indexbe ír, ami a rendszerrel
való kollaboráció minősített esete. Puzsér azzal érvelt, hogy őt a kormány nem fizeti be a
világhálóra. A piacról él, és a véleményét megosztja a Magyar Hang, a Hírklikk és most már
az Index olvasóival is. Kár, hogy a második menetben, amelyet a Válaszonline szervezett, már
nem vállalkozott a vitára.

Helyette Vona Gábor szólalt meg, aki szintén csatlakozott az Index szerzőköréhez. A volt
Jobbik-politikus azzal indokolta a jelenlétét, hogy amíg a szerkesztőség nem nyúl bele a
véleményébe, miért ne írhatna az Indexbe. Ekkor vágta ki TWÁ a döntő érvet, miszerint az
Index tulajdonosa a Fidesz „gauleitere”. Túlzás lenácizni az üzletembert, aki tavaly szerezte
meg a portált, ettől azonban a hasonlat még találó. Bár nem egészen úgy, ahogy TWÁ
gondolja.

Albert Speer fegyverkezésügyi miniszter emlékiratában olvasható, hogy 1945 elején Hitler a
tartományfőnökök értekezletén meghirdette a „fölperzselt föld” stratégiáját. A hozzá sokáig
hű gauleiterek lebeszélték erről. Arra hivatkoztak, hogy a német nép nem bírná elviselni a
következményeket. Nem lepődnék meg, ha egyszer kiderülne, hogy az Index tulajdonosa
meggyőzte Magyarország első emberét. Nem érdemes propaganda-eszközzé silányítani
(origosítani) a legolvasottabb portált, inkább olyan publicistákat kellene szerződtetni, akik
nem viszik, hanem hozzák az olvasókat. S ami velük egyet jelent: a hirdetési bevételeket.

TWÁ szigorúságából telt arra is, hogy meghatározza a hatalommal való együttműködést.
„Zsoldos az, akinek megmondják – és ezért fizetik -, hogy ’őt meg kell védened, és őt kell
letámadnod’.” (Válaszonline.hu, 2021.12.16.) Kétszeresen is megnyugtat a definíció. Puzsér
Róbert és Vona Gábor cikkei alapján nem képzelem, hogy karaktergyilkosságokra vetemedtek
volna. Magamról pedig tudom: a Médianapló bejegyzéseit havi átlagban hússzor úgy közölte
és közli a régi meg az új Index, hogy senkit nem ismerek a szerkesztőségből. Mellesleg
engedélyt se kért tőlem a közlésre.

Érzékelhető persze, hogy az új Index néha furcsán viselkedik. A munkatársak újságíróként
teszik a dolgukat, a cikkeik címét azonban mintha egyik-másik szerkesztő a hatalom
érdekében változtatná meg. Mindazonáltal ez még nem érte el azt a mértéket, hogy röstellni
kéne sajtószakmai bejegyzéseimet az Indexen.

Tíz mondat az Indexről

A NER a tulajdonosváltással formálisan is belülre került, ebben az értelemben elesett a lap.
(Szombathy Pál, az Index volt főszerkesztője, 24.hu, 2020. december 21.)

Az eddigi egy darab balos sajtótermékből most kettő lett. (Trombitás Kristóf publicista az
Indexről és a Telexről, Vasárnap.hu, 2020. december 23.)

A csaknem egymilliós látogatottságot vonzó, kormány közeli tulajdonosi körbe került Index
határeset. (Magyar György ügyvéd, Magyarügyvéd.blog, 2021. február 9.)

Maradt az Index, és még kormánykritikusabb lett, mint korábban. (Bohár Dániel újságíró,
888.hu, 2021. március 14.)

Nem szoktam olvasni a kormánypártivá fazonírozott Index.hu-t. (Andor Mihály szociológus,
2021. Facebook.com, május 25.)

Hát olyan nagyon nem lehet kormánypárti az Index, ha engem majd minden nap kitesz a
címlapra. (Szele Tamás újságíró, 2021. Facebook.com, május 25.)

Az Index tisztességes lap. Nem nevezhető klasszikus liberális újságnak, de közel áll a nyugati
konzervatív orgánumokhoz. (Kereszty András újságíró, Facebook.com, 2021. május 25.)

Index-Telex-444 tengely. (Rákay Philip publicista (Patrióta, 2021. május 28.)

Hosszú távon mégiscsak van politikai-közéleti hatása az Index táján végbement váltásnak,
még ha ez nem is feltétlenül a kormányzat-ellenzék összefüggésében érzékelhető. (Kabai
Domokos Lajos újságíró a bulvárosításról, Bekiáltás.blog, 2021. június 1.)

A NER konkrétan a keblére ölelte az újságot. (Fábián Tamás újságíró, Telex.hu, 2021. június
12.)

Magyarország nyitólapja volt. (Tóta W. Árpád publicista, Válaszonline.hu, 2021. december
16.)

Médianapló, 2021. december 18.