A Szabadeurópa cikksorozatának 2. része a köztévéről

Posted by

„Ebben az intézményben nem az ellenzéki összefogást támogatják”


A Híradó tudosítása: Orbán Viktor szavazott a 2019-es Európai Parlamenti választásokon.
A Híradó tudosítása: Orbán Viktor szavazott a 2019-es Európai Parlamenti választásokon.

Egy, a Szabad Európa birtokába került hangfelvétel bizonyítja, hogy a köztévénél kimondták: a kampányban a kormányt kell támogatni, akinek pedig ez nem tetszik, az adja be a felmondását.

Cikksorozatunk előző részében azt mutattuk be három forrásunk segítségével, hogy miként terjedt át a külső befolyás az MTVA külpolitikai rovatára, és milyen témák számítottak érzékenynek. Most azt mutatjuk be, hogyan fokozódott a nyomás kampányidőszakban. Egy birtokunkba került hangfelvételen pedig az MTVA egyik vezető szerkesztője egészen nyíltan beszél arról, mik a politikai elvárások az intézményben.

F. megfogalmazása szerint „2016-ban még le lehetett írni, hogy az Európába igyekvő migránsok lélekvesztőkön vállalják az életveszélyes utat”, ez az állapot azonban hamarosan megváltozott. S. és P. is felelevenítette, hogy a 2018-as országgyűlési választások előtt kiadták a külpolitikai rovatnak, hogy minden nap kell legalább egy „migránsos anyag”. Hogy ez pontosan mit is jelent? „Mindenképpen egy olyan anyag, ami alapján külföldi származású emberektől negatív képet alkothatnak a nézők” – ad pontos definíciót P.

A „migránsos anyagoknak” nem csak témája, a feldolgozási módja is adott volt, ennek részleteibe S. adott bepillantást. „A legdurvább felvétellel kell kezdni. Például a migráns szúr, öl vagy allahu akbart kiállt. Ez után kell elmondani a történetet, ami után hozzá kell tenni, hogy már hány millió migráns érkezett Európába, és hogy a balkáni útvonalon további milliók vannak úton, akik majd mind Magyarország határain fognak kopogtatni. Ez volt a séma. Egy ilyen hír után egy olyannak kell következnie, ami azt mutatta be, hogy hányan akartak bejönni a magyar határnál, de a rendőrség elkapta a migránsokat. Mindig megszólal a megbízható biztonságpolitikai szakértő, aki megismételte a korábban elmondottakat. Ha sokszor elmondják ezeket, még azok is elkezdik elhinni, akik amúgy kritikusak a Fidesz bevándorláspolitikájával kapcsolatban.

Még akkor is le kellett gyártani egy „migránsos anyagot”, ha aznap nem történt semmi releváns. „Mindenképp elő kellett keríteni valamit. Legalább tízszer lement a Híradóban egy olyan, a YouTube-ról letöltött videó, amiről nem tudtuk kideríteni, valódi-e. Az is előfordult, hogy betelefonált egy néző Németországból, hogy egy híradós riportban olyat mutattunk be, ami valójában nem történt meg. Helyreigazítás viszont soha nem volt” – mondta S. Neki az a benyomása támadt egy idő után, hogy lehetett valaki – az MTVA-n kívül – aki folyamatosan kereste az interneten azokat a történeteket, amikből „migránsos anyagot” lehetett csinálni, és aztán tovább küldte ezeket Németh „Pitbull” Zsoltnak. „Aztán nekünk kellett abból anyagot csinálni, elkérni a videót a külföldi tévétől, vagy keresni hozzá valamit a YouTube-on.” S. elmondása szerint többször is előfordult, hogy szinte jelentéktelen nyugat-európai bűntényeket is úgy kellett bemutatni, hogy azt migráns követte el. „Még azt is migránsozni kellett, akinek már a szülei is Európában születtek. De ha szélsőjobboldali volt az elkövető, arról gyakran nem adtunk hírt.

Az értekezlet

2019. március 4-én délelőtt a külpolitikai rovat minden munkatársa emailt kapott Bende Balázstól. Ebben arról adott tájékoztatást, hogy március 25-én értekezletet tart, amin kötelező megjelennie mindenkinek. Egy ilyen meghívó még akkor is szokatlannak számított, ha tudni lehetett, hogy a két hónappal később esedékes, a Fidesznek különösen fontos európai parlamenti választásokkal kapcsolatos teendők voltak megjelölve témaként.

Bende Balázs

Bende Balázs 15 éve dolgozik a közmédiánál, karrierje az utóbbi években meredeken ível felfelé. Az M1 hírcsatornává alakulásakor a külpolitikai rovat vezetője, kiemelt szerkesztő volt. 2016-ban már ő felelt az idegennyelvű hírműsorokért is (az M1-en van kínai, német és orosz nyelvű híradó), míg egy évvel később már hírterületi vezető szerkesztő volt. Tavaly augusztusban megalakult a közmédia külügyi kabinetje, aminek a vezetője Bende Balázs lett, ezzel majdnem ugyanannyira megkerülhetetlenné vált, mint Németh Zsolt csatornaigazgató.

Bende Balázs
Bende Balázs

Bende Balázshoz tartozik minden, ami külpolitikai anyag, nem csak a tévében, de az MTI és a hirado.hu munkatársainak is egyeztetniük kell vele külpolitikai témákban. A Bende Balázs előléptetését bejelentő emailben Németh Zsolt arra kérte a közmédia dolgozóit, hogy „Balu szerepeljen, szakértsen a műsorokban, a közmédia külpolitikai szakértője, újságírója címen”. Idén blogolni kezdett, és saját műsort is kapott Világ címen Bende Balázs, amiben a nagyvilág eseményeit értékeli hétről hétre. Ebben kiemelt szerepet kap a migráció, a terrorizmus, és Soros György mellett néha a hazai ellenzék becsmérlésére is futja (a műsorról a 444 készített összeállítást tavasszal). Ez már csak azért is érdekes, mert Bende Balázs maga is Soros-ösztöndíjjal tanulhatott külföldön.
Egyik forrásunk szerint Bende Balázs tiltotta le először Greta Thunberget a közmédiánál, mondván Greta Nagy Blanka ellenzéki aktivistára emlékezteti őt.
F. jellemzése szerint Bende Balázs „nagy tudású, világlátott ember”, élt az Egyesült Államokban is. Keményen dolgozó „jó alkalmazottként” írta le, aki főnöknek is megállta a helyét. „
Sokszor elvitte helyettünk a balhét, amikor valamit nem az elvárások szerint csináltunk” – fogalmazott. Ez különösen sokat számított, amikor „Pitbull olyan légkört teremtett, amiben nem volt helye a kritikának, az építő jellegű megbeszéléseknek”. F. azt is elmondta, hogy Bende Balázs „őrülten hisz” a Fideszben és a kormány politikájában. Azt ugyanakkor F. is beismeri, hogy „amit Bende a Világban művel, az vállalhatatlan. Szerintem fokozatosan csúszott bele abba, hogy egyre szélsőségesebb anyagokat kellett legyártania.

Bende Balázs az értekezlet elején begyűjtötte a mobiltelefonokat, és azokat elvitték Németh Zsolt irodájába. A majdnem másfél órás értekezletről azonban egy hangfelvétel a Szabad Európa birtokába került, ezen pedig Bende Balázs igen határozott instrukciókat adott beosztottjainak azzal kapcsolatban, hogyan kell majd dolgozniuk az EP-kampány alatt. Az értekezlet első, mintegy negyven percében a vezetőség tagjai közül az akkor még vezető szerkesztőként dolgozó Bende Balázs volt csak jelen a megbeszélésen.

Bende Balázs ekkor közölte kollégáival, hogy az MTVA-ban nem az ellenzéket támogatják, és akinek ez nem tetszik az azonnal adja be a felmondását. Ezek után Bende Balázs még egyszer határozottan felhívta mindenki figyelmét arra, hogy most már mindenki tisztában kell legyen az elvárásokkal, és egyáltalán nem kötelező a köztévénél dolgozni.

Miután Bende Balázs végzett mondanivalójának lényegi részével, megérkezett az értekezletre Németh Zsolt is. Innentől már Bende Balázs is finomabban fogalmazott, és a kollégák is feltehettek kérdéseket az elhangzottakkal kapcsolatban. Az egyik kérdés azt firtatta, mennyire szabad a híradósoknak minősítő jelzőket használni, például nevezhetnek-e valakit szélsőségesnek. Erre a kérdésre Németh Zsolt javasolt egy egyszerű megoldási technikát. Csak meg kell hívni egy megfelelő szakértőt (példájában a kormányközeli Alapjogokért Központ igazgatóját, Szánthó Miklóst említi), aki már fogalmazhat határozottan.

Miután 20 milliárd forinttal megemelték költségvetését, a 2021-es, választások előtti évben már 97 milliárd forintos költségvetési támogatást kap a közmédia. Ezt még kiegészítik az évközi kormányzati támogatások illetve a hirdetési bevételek. Ez azt jelenti, hogy jövőre több mint százmilliárd forintból gazdálkodhat a közmédia.

A 2018-as országgyűlési választásokat monitorozó Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet vizsgálta az M1 kampány alatt nyújtott teljesítményét. Jelentésében az EBESZ arra jutott, hogy a „közszolgálati műsorszolgáltató az M1-en sugárzott tájékoztatásában részrehajlást tanúsított a kormánykoalíció és a kormány iránt, amelyekről a tudósítások a hírműsorok 61 százalékát tették ki. E tudósításoknak több mint 90 százalékban pozitív volt a hangvétele, míg az ellenzékről szóló tájékoztatás esetében a hírek 82 százalékában negatív volt.”

A Híradó szerkesztésével kapcsolatos kérdéseinket elküldtük az MTVA-nak, de cikkünk megjelenésig nem kaptunk választ.